Commissievergaderingen 19 november 2018

De PVV Zoetermeer heeft bij de commissievergaderingen van 19 november 2018 in de commissie samenleving het woord gevoerd over de kadernota integraal veiligheidsbeleid en in de commissie stad over het nieuw te bouwen zwembad in Zoetermeer.

Commissie Samenleving:

Stefan Smits in Commissie.jpg

Veiligheid staat bij de PVV hoog in het vaandel. PVV Commissielid Stefan Smits; ''Zorgeloos kunnen winkelen, je hond uit laten of je kinderen alleen naar huis laten fietsen; dat zou de gewoonste zaak van de wereld moeten zijn.'' Smits pleit ervoor dat de Zoetermeerse inwoners én ondernemers zich veilig moeten voelen in Zoetermeer. De PVV is blij dat het college erkent dat veiligheid een brede opgave is en dat de betrokkenheid van inwoners daarbij van groot belang is. Volgens de gemeentelijke criminaliteitscijfers blijft de criminaliteit maar dalen, echter blijken dit soort statistieken veelal geen reflectie van de werkelijkheid. Volgens Smits dient de gemeente er aan bij te dragen dat er genoeg capaciteit beschikbaar is om aangiften op te pakken zodat de lage aangiftebereidheid weer toeneemt. De PVV pleit voor meer investeringen in toezicht en handhaving, en roept het college dan ook op om de bezuinigingen op veiligheid terug te draaien. Zoetermeer kent op het gebied van veiligheid ook een probleem als het gaat om terrorisme en radicalisering. Smits vraagt het college om goed na te denken waarom er zoveel voorliefde voor extremisme in Zoetermeer te vinden is. Ook wil Smits van het college weten wat de plannen zijn om de aangiftebereidheid weer te doen toenemen en of jihadistische terugkeerders afdoende in de gaten kunnen worden gehouden met de huidige middelen. De PVV is duidelijk; Niet bezuinigen op veiligheid, de veiligheid van onze inwoners is namelijk een kernprioriteit.