Raadsvergadering 28 januari 2019

De gemeenteraad van Zoetermeer, in vergadering bijeen op 28 januari 2019. Onderwerpen waren o.a. het Preventie- en Handhavingsplan Alcohol 2019 - 2022.

De PVV Zoetermeer heeft bij de raadsvergadering van 28 januari 2019 gepleit voor het terugdraaien van de bezuinigingen op team handhaving, een sterkere impuls wat betreft DHW controles en om gemeentelijke incidenten niet langer onder het tapijt te schuiven.

PVV raadslid Jeremy Mooiman;

Het is een goede zaak dat de gemeente er naar streeft om alcoholgebruik onder jongeren te verminderen. Het raadsvoorstel vraagt ons om in te stemmen met de uitgangspunten zoals verwoord in het Preventie- en Handhavingsplan Alcohol 2019 – 2022. De gemeente zet in op verlaging van het percentage jongeren dat alcohol drinkt, dit betreft nu 37%, met het streven om dit in 2022 richting de 32% te brengen. Vraag is dan ook of dit het laagst mogelijke percentage is voor 2022. Kunnen we met een impuls in handhaving en DHW controles een sterkere verlaging behalen? Met het oog op de situatie in de stad zou het überhaupt een zeer goede stap zijn om de bezuiniging van dit college op de uitbreiding van team handhaving terug te draaien. Het is te absurd voor woorden dat coalitiepartijen tijdens de verkiezingen de mond vol hadden met veiligheid, maar nu bezuinigen op de veiligheid!

Wat betreft bewustwording en educatie lijkt het ons goed dat dat de gemeente incidenten niet langer onder het tapijt veegt. De PVV heeft altijd tegen de geheimhouding van incidenten gestemd, en opvallend genoeg zagen we recent dat ook andere partijen zich beginnen af te vragen waarom we bepaalde incidenten eigenlijk geheim houden. Op deze manier kunnen we niet alleen de bewustwording van consequenties vergroten, maar ook een aantal malafide organisatoren die weten dat wij aan geheimhouding gebonden zijn tegen gaan.