Raadsvergadering 12 februari 2019

De gemeenteraad van Zoetermeer, in vergadering bijeen op 12 februari 2019. Reden tot deze extra vergadering was een spoeddebat aangaande de schietincidenten en explosieven nabij nachtclubs.

Spreektekst van PVV raadslid Peter Smitskam;

Voorzitter, we voeren vanavond een debat over de vele incidenten in de afgelopen maanden rondom enkele horecagelegenheden in Zoetermeer. Incidenten die het gevoel van veiligheid ernstig aantasten, incidenten waarbij je je niet hoeft af te vragen óf, maar wannéér het eerste onschuldige slachtoffer gaat vallen als dit zo doorgaat!

We hebben het over de clubs Envy, No Limit, Cobra en Magnum, waar handgranaten worden aangetroffen, waar wordt geschoten en waar ernstige geweldsincidenten hebben plaatsgevonden. Een schrikbeeld voor een ieder die de stad een warm hart toedraagt en geweld schuwt.

De PVV spreekt haar waardering uit voor het daadkrachtig optreden van Burgemeester Aptroot, die meteen tot het sluiten van deze clubs over ging zodra genoemde incidenten hadden plaatsgevonden. Veiligheid eerst! Maar er is meer nodig om deze wild-west taferelen uit Zoetermeer te doen verdwijnen.

Afgezien van maatregelen die nodig zijn om de rust in de stad te herstellen en te houden, vragen wij ons overigens wel af of het sluiten van de betreffende clubs niet juist koren op de molen is van personen of organisaties die baat hebben bij deze acties van de burgemeester.

Het deponeren van een explosief voor de deur van een uitgaansgelegenheid of het afvuren van kogels op de voordeur is tegenwoordig een veelgebruikte strategie van criminelen en bendes om een concurrent voor een tijdje zijn bron van inkomsten te ontnemen. Wetende dat bij een dergelijke actie wordt overgegaan tot sluiting, kun je een concurrent dus behoorlijk onder druk zetten. Of, een zeer oude truc, om te laten zien dat het eisen van zogenaamd “beschermingsgeld” hen ernst is.

Wat wij nodig hebben is meer toezicht en goede hulpmiddelen. Geavanceerde middelen om crimineel gedrag en andere verboden en  ongewenste activiteiten vast te kunnen leggen en daders op te pakken. Bijvoorbeeld door het installeren van meer camera’s in de stad, systemen voor kentekenherkenning voor het kunnen volgen van verdachte voertuigen, betere verlichting rondom uitgaansgelegenheden op donkere plekken en systemen om camerabeelden te analyseren en meer fysiek toezicht op straat.

In de begroting 2019 is geen extra budget opgenomen voor veiligheid op straat. De PVV heeft in het najaarsdebat al aangegeven dit een zeer onverstandige keuze te vinden van het college, maar gezien de huidige ontwikkelingen kunnen we gerust zeggen dat dit onacceptabel is! Meer toezicht betekent meer veiligheid op straat, minder comfort voor criminelen, agressievelingen en andere wetsovertreders.

De PVV roept daarom dit college op om geld vrij te maken voor genoemde veiligheidsmaatregelen en plannen met minder urgentie een lagere prioriteit te geven. Uiteraard denken wij graag met u mee over goede en verantwoorde technologische oplossingen, want we realiseren ons dat uitbreiding van alleen handhavers niet volstaat.