Schriftelijke vragen “Oplossen en voorkomen afvaldumpingen”

De leden Mooiman en Smitskam (PVV Zoetermeer) delen u, overeenkomstig het bepaalde in artikel 37 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Zoetermeer, mede dat zij vragen willen stellen aan het College.

Het Zoetermeersdagblad rapporteert (*) dat bij het milieu-eiland aan de Osylaan in Palenstein veel afval buiten de containers gedumpt wordt. Het dumpen van afval is de laatste weken al vaker voorgekomen, zoals laatst in Buytenwegh waar iemand bij de Händelrode een complete huiskamer aan spullen op straat zette (**).

Eerder heeft het college het zelfbrengdepot aan de Argonstraat weer geopend, nadat het zelfbrengdepot op 20 maart voor ongeveer een maand de deuren moest sluiten. Er kon tijdens de sluiting ook geen afspraak worden gemaakt voor het ophalen van grofvuil, inmiddels is dit wel weer mogelijk. Toch zien we nog steeds een toename in het aantal afvaldumpingen.

Gezien de situatie stellen ondergetekenden de volgende vragen:

1) Is het college op de hoogte van de recente toename aan afvaldumpingen in onze stad? Zo ja, wat is volgens het college de oorzaak van deze toename, en wat is het college voornemens te gaan doen aan deze problematiek?

2) De werkzaamheden bij het zelfbrengdepot zijn weer begonnen, echter is de operationele kracht nog niet op het niveau van voor de coronacrisis. Welke plannen heeft het college om op te schalen naar de operationele kracht van voor de coronacrisis? Wat is het tijdspad? Graag een gemotiveerd antwoord.

Met vriendelijke groet,

J. Mooiman                                                                                                P.Smitskam
PVV Zoetermeer                                                                                       PVV Zoetermeer

BRONNEN