Terugblik op het moskee debat

Een terugblik op het door de PVV aangevraagde moskee debat van 4 juni:

De PVV gaf het startschot en opende het interpellatie debat, PVV-Raadslid Jeremy Mooiman riep het college ter verantwoording.

4-6-2018

PVV-Raadslid Jeremy Mooiman riep het college ter verantwoording over de slechte communicatie met omwonenden, de falende transparantie van het project en de betrokken organisaties en de gevaren die het college met de komst van een moskee richting Zoetermeer brengt. Bij het debat waren veel bewoners aanwezig die zich verzetten tegen de moskee. De PVV heeft vier moties ingediend, en heeft zich hard gemaakt voor de bewoners en voor een veilig en leefbaar Zoetermeer.

Video van bijdrage Jeremy Mooiman;

Moties:

Helaas hebben de moties het niet gehaald, de linkse partijen maar ook partijen als het VVD en de LHN zijn voorstander van een moskee in Zoetermeer. De VVD en LHN hebben eerder al ingestemd met de komst van de moskee, en tevens met de komst van statushouders naar Zoetermeer. Ondanks dat er geen draagvlak onder omwonenden is, lijkt dit college de plannen door te willen drukken en slechts eenzijdige communicatie te prefereren. Een aantal omwonenden zeggen compleet genegeerd te zijn door de gemeente Zoetermeer, andere omwonenden die wel gesprekken met de gemeente hebben gehad ervaren het niet als samenspraak. Volgens hen is de gemeente slechts geintresseerd in het veilig stellen van hun eigen plannen. Er staan nog veel vragen open; zaken zoals de financiering van de moskee, waar komt het geld vandaan? Wat zijn de banden van Stichting Islamitisch Centrum met Fawaz Jneid? Waarom luistert het college niet naar omwonenden? Waarom brengt het college de toekomst van Zoetermeer in gevaar door gevaarlijk gedachtengoed te faciliteren? De PVV zal sterk bij de inwoners betrokken blijven, en de handelingen van het college nauw in de gaten houden.