Raad 9 juli 2018 - Inbreng PVV

De laatste vergadering voor het reces; 9 juli was de gemeenteraad van Zoetermeer in vergadering bijeen om de groei van de stad en om de afwijzing islamitische basisscholen met elkander te bespreken.

De groei van de stad, ook wel "schaalsprong'' genoemd, is een van de grootste opgaven waar de gemeente Zoetermeer de komende periode mee bezig is. De stad dient circa 25% te groeien en 10.000 woningen bij te bouwen met een zoekopgave tot 16.000. Hier horen dan ook verbeteringen en uitbreidingen van bestaande gebieden bij, zoals het gebied rond Driemanspolder, het Stadshart en de dorpstraat.

PVV-raadslid Jeremy Mooiman sprak over het belang van ambiteus naar de toekomst kijken, de stad kent immers een grote opgave waar maar liefst 16.000 mensen een woning zoeken in Zoetermeer. De PVV pleit ervoor dat deze opgave vol overtuiging aangepakt moet worden juist om onze eigen jongeren, starters en ouderen een plek te geven in Zoetermeer. De PVV beseft zich de noodzaak van de voorliggende opgave en het is voor de PVV dan ook belangrijk dat we bij de kern van deze plannen blijven en daar met fatsoen mee om gaan. De gemeente stelt als een van de kerntaken bij deze opgave om aantallen woningen te realiseren, zodat we tegemoet kunnen komen aan de grote vraag naar woningen voor Zoetermeerders, het behouden van jongeren en jonge gezinnen, en daarmee mede te voorkomen dat we als stad krimpen. Volgens Mooiman een welkom en goed voornemen om onze jongeren en jonge gezinnen de huisvesting te bieden die zó enorm nodig is, de PVV vraagt het college dan ook in het kader van de kerntaak en fatsoen, om zich te houden aan eerder genoemd voornemen en daarmee geen van deze woningen beschikbaar te stellen aan statushouders of asielzoekers. Eerder diende Mooiman de motie "Eerlijke huisvesting, geen voorrang statushouders"   in om de voorrangsregeling voor statushouders te schrappen, gezien dit ten kosten gaat van de Zoetermeerders die op zoek zijn naar een woning. Mooiman heeft ook een reeks vragen gesteld over de financiering van verschillende elementen van de schaalsprong.

Naast de schaalsprong stond ook het onderwerp islamitische basisscholen op de agenda. De gemeente Zoetermeer heeft ervoor gekozen om twee aanvragen van islamitische stichtingen te weigeren en hiermee dus voorlopig geen islamitische basisschool te vestigen in Zoetermeer. PVV-raadslid Peter Smitskam uitte zijn goedkeuring over de afwijzingen maar ook zijn zorgen over het feit dat verschillende instanties proberen om islamitisch onderwijs te vestigen in Zoetermeer.

Smitskam vraagt zich af hoe verschillende islamitische standpunten, die haaks staan op onze westerse opvattingen, zich zullen manifesteren in het onderwijs van deze scholen. Smitskam noemt voorbeelden van islamitische standpunten die niet thuishoren in de moderne westerse cultuur; de scheve verhoudingen tussen mannen en vrouwen. Binnen de islam worden mannen en vrouwen niet als gelijken gezien en als zodanig behandeld. In de moskee, worden de vrouwen van de mannen gescheiden en op islamitische scholen is dit niet anders. Op sommige islamitische scholen gaan jongens en meisjes in aparte delen van het gebouw naar school of zijn er verschillende ingangen voor jongens en meisjes. Smitskam vraagt zich af hoe islamitisch onderwijs de leerlingen gaat bijbrengen dat in onze maatschappij mannen en vrouwen gelijk zijn, dat er bij ons sprake is van wederzijds respect en dat vrouwen niet minder belangrijk zijn dan mannen. Ook noemt Smitskam het onacceptabel dat op islamitisch onderwijs leerlingen zou worden verteld dat homoseksuelen minderwaardig zijn. Smitskam vraagt zich tevens af wat zij hun leerlingen vertellen over de islam jegens het Christen- of het jodendom. Volgens de islam zijn niet-moslims ongelovigen met alle daaraan verbonden veroordelingen. Smitskam sluit af; ''Aldus hebben wij ernstige twijfels over een islamitische school die de verbinding tussen moslims en niet-moslims stimuleren kan zolang de standpunten van de islam centraal staan. Wij hopen dan ook dat deze school er überhaupt niet komt.''