Schriftelijke vragen “Verkeersongevallen terugdringen”

Het valt op dat er in Zoetermeer de laatste tijd veel verkeersongevallen plaatsvinden. Met name op de Amerikaweg is het met regelmaat raak. (*) De PVV Zoetermeer maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid in de stad en zou daarom graag zien dat op plaatsen waar vaak sprake is van verkeersongevallen maatregelen worden genomen die de veiligheid verhogen en daarmee het aantal gewonden of erger terugbrengt.

Enkele voorbeelden van ongevallen binnen een tijdframe van 15 dagen:

• Zaterdag 31 juli - Melding aanrijding Amerikaweg
  • Woensdag 28 juli - Melding aanrijding Amerikaweg
  • Woensdag 28 juli -  Auto belandt op vangrail Amerikaweg
  • Woensdag 26 juli - Melding politie Amerikaweg inzake aanrijding
  • Donderdag 22 juli - Melding aanrijding Danny Kayelaan
  • Maandag 19 juli - Tiener gewond na aanrijding in Buytenweg
  • Zaterdag 17 juli - Melding aanrijding Meerzichtlaan
  • Vrijdag 16 juli - Melding ambulance Meerzichtlaan

Daarom willen ondergetekenden graag de volgende vragen aan het College stellen:

1) Deelt u de mening dat het aantal verkeersongevallen binnen Zoetermeer te hoog is? Zo nee, waarom niet?

2) Deelt u de mening dat het aantal verkeersongevallen omlaag moet en dat dit vraagt om maatregelen en het aanpakken van onveilige locaties? Zo ja, kunt u aangeven op welke locaties u momenteel van plan bent de veiligheid te verbeteren en aan welke maatregelen u denkt? Zo nee, waarom niet? Graag een gemotiveerd antwoord met zoveel mogelijk details.

3) Deelt u de mening dat de gemeente, naast eigen expertise, meer gebruik zou kunnen maken van de kennis van onze inwoners, die immers de lokale situatie goed kennen, en dat de gemeente een werkwijze op kan zetten om samen met onze inwoners onveilige locaties te identificeren? Zo nee, waarom niet?

4) Welke acties onderneemt de gemeente momenteel wanneer zij constateert dat het aantal verkeersongevallen in Zoetermeer groeit? Graag een gemotiveerd antwoord met zoveel mogelijk details, waarbij u o.a. aangeeft wat er precies aan preventie en voorlichting wordt gedaan.

J. Mooiman                           P. Smitskam
PVV Zoetermeer                  PVV Zoetermeer

BRONNEN

(*)

Verschillende berichten afkomstig van hulpdiensten.