Schriftelijke vragen PVV aangaande (drugs) problematiek feest Silverdome

Schriftelijke vragen van de leden Mooiman (PVV) en Smitskam (PVV) aangaande het bericht ‘’Zorgen om problemen op hardcore feest’’*, gericht aan het college van B&W.

Zoals omschreven in het genoemde stuk blijkt dat er afgelopen weekend grote problemen waren bij het evenement ‘’BKJN Partyraiser’’ in het Silverdome. Dit feest blijkt wat betreft voorzieningen en hygiëne zeer ondermaats te zijn geweest wat zich uitte in veel overlast waaronder zelfs bezoekers die hun behoefte deden tegen verschillende objecten buiten de wc’s en in de openbare ruimte. Het is al langer bekend dat feesten in het Silverdome veelal gepaard gaan met (ernstige) drugsoverlast, zoals dit ook nu weer blijkt te hebben plaatsgevonden. Een bezoeker die regelmatig feesten bezoekt omschrijft het feest zelfs als “een wedstrijdje wie het eerste onwel werd” en ‘’een dikke puinhoop’’.

1.) Heeft u de organisatoren aangesproken over deze onacceptabele ontwikkeling? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat is uit dit gesprek voort gekomen? Graag een gemotiveerd antwoord.

2.) Bent u het met de PVV eens dat de gemeente Zoetermeer de veiligheid van onze stad en inwoners dient te bewaken en dat dit soort incidenten niet bijdragen aan een veilig Zoetermeer? Zo nee, waarom niet? Graag een gemotiveerd antwoord.

3.) Welke maatregelen bent u van plan te treffen om dit soort incidenten in de toekomst te voorkomen? Graag een gemotiveerd antwoord.

4.) Deelt u de mening dat er inmiddels teveel drugs gerelateerde incidenten hebben plaatsgevonden rondom feesten in het Silverdome, en dat er geen vergunning voor dit soort feesten op deze locatie en feesten van deze organisator meer mag worden afgegeven tot de problemen bij de organisatie van zowel het feest als het Silverdome adequaat zijn aangekaart, aangepakt en opgelost? Zo nee, waarom niet? Graag een gemotiveerd antwoord.

5.) Bent u het met de PVV eens dat er door de gemeente en betrokken hulpdiensten beter moet gehandhaafd op drugsbeleid tijdens dit soort feesten? Zo nee, waarom niet? Graag een gemotiveerd antwoord.

Wat ons hierbij ook zorgen baart is het feit dat bezoekers geen andere mogelijkheid wordt geboden om water in te nemen, behalve dan een flesje te kopen tegen absurd hoge prijzen. Daarbij wordt de dop verwijderd om het bezoekers moeilijk te maken het flesje op te bergen. Vooral bij hoge temperaturen, zoals wij deze in de laatste weken mogen meemaken, is het absurd dat bezoekers nergens water kunnen drinken, behalve de extreem dure fles die men aan de bar dient te kopen.

6.) Bent u het met de PVV eens dat er moet worden afgedwongen dat bij dit soort feesten onder deze temperaturen wordt gefaciliteerd in mogelijkheden tot het drinken van gratis leidingwater? Zo nee, waarom niet? Graag een gemotiveerd antwoord.

*https://www.zoetermeeractief.nl/nieuwshome/112-nws/14494-zorgen-om-problemen-op-hardcore-feest