PVV-motie ''In kaart brengen energiearmoede Zoetermeer'' aangenomen!

Een PVV-motie die oproept tot het in kaart brengen van energiearmoede in Zoetermeer is aangenomen. Het college dient nu de mate van en redenen voor de energiearmoede te onderzoeken, alsmede mogelijke oplossingsrichtingen voor te leggen.

Uit het recente TNO-rapport “De feiten over energiearmoede in Nederland” komt naar voren dat bij meer dan een half miljoen Nederlandse huishoudens sprake is van energiearmoede. Uit eerder onderzoek bleek al dat maar liefst 650.000 Nederlandse huishoudens niet of nauwelijks hun maandelijkse energierekening kunnen betalen.

Dit is een schrikwekkend grote groep, maar het onderzoeksbureau verwacht dat deze groep energiearme Nederlanders de komende tien jaar nog veel groter wordt door o.a. de kosten gemoeid met de energietransitie. Tegelijkertijd zit de gasprijs extreem in de lift, waardoor de situatie fors verergerd. Ook Zoetermeerse huishoudens zullen getroffen worden door energiearmoede met alle gevolgen van dien.

Het is daarom van groot belang om de mate van en de verschillende redenen voor de lokale energiearmoede in Zoetermeer goed in kaart brengen, om zo vervolgens aan oplossingen te kunnen werken zodat onze inwoners niet in de kou komen te zitten. De motie werd mede-ingediend door het CDA en is met ruime meerderheid aangenomen.

Hier kunt u motie vinden: