Plannen dierenwelzijn - PVV op bezoek bij egelopvang

PVV Raadslid Jeremy Mooiman was afgelopen donderdag op bezoek bij de egelopvang Zoetermeer.  De vrijwilligers van de egelopvang verrichten met plezier fantastisch werk en dragen zorg voor ongeveer 300 egels! Met wederzijds enthousiasme is er gesproken over de PVV plannen dierenwelzijnsbeleid.

Dierenwelzijn staat bij de PVV hoog op de agenda. Zoetermeer kent een groot aantal organisaties zoals de egelopvang die vrijwillig zorg dragen voor talloze dieren in nood. Samen met deze organisaties wil de PVV Zoetermeer een gemeentelijk dierenwelzijns beleid opzetten. PVV Raadslid Jeremy Mooiman heeft daartoe eerder opgeroepen in de motie Dierenwelzijnsbeleid Zoetermeer. Anders dan andere grote gemeenten in het land kent Zoetermeer geen beleid voor het welzijn van dieren. De PVV wil niet alleen dat de gemeente dit beleid opzet, maar vooral dat dit gebeurd in samenspraak met de verschillende organisaties die een bijdrage leveren aan dierenwelzijn in Zoetermeer. Doelen zijn o.a. om versnipperd beleid samen te brengen tot vastgelegd werkbaar beleid met ambities tot het bevorderen van dierenwelzijn, en hier ook gemeentelijke verantwoordelijkheid aan te binden door dit onder te brengen bij het college.

Verschillende organisaties die in Zoetermeer een bijdrage leveren aan dierenwelzijn hebben geuit dat er momenteel nauwelijks contact of samenwerking met de gemeente is en dat zij hun expertise graag zouden willen delen. De organisaties missen overhead en stellen dat duidelijkheid en samenbrengen van expertise de efficientie sterk zal verhogen. Daarnaast kan de gemeente méér doen voor dierenwelzijn, onder andere op het gebied van onderwijs en communicatie. In samenwerking met de dierenbescherming en andere partijen kan er voorlichting worden gegeven om meer begrip voor dierenwelzijn te creëren. Naast onderwijs en communicatie kan de gemeente meer hulp bieden bij opvang van dieren, dierenwelzijn betrekken bij bermbeheer, en inzetten op strenger straffen van dierenmishandeling.

De nota dierenwelzijn dient een dynamisch document te worden waar gedurende de jaren beleid aan toegevoegd kan worden. Dit bied ook mogelijkheid om nieuw beleid integraal te toetsen aan bestaand beleid.

Een grote meerderheid van de Zoetermeerse (politieke) partijen hebben aangegeven de motie tot het opzetten van een Dierenwelzijnsbeleid bij het komende voorjaarsdebat te zullen steunen. Wij kijken dit moment met enthousiasme aan zodat er écht werk gemaakt kan worden voor dierenwelzijn in Zoetermeer.