PVV maant college tot actie - Schriftelijke vragen “Z.s.m. evaluatie uitstallingenverbod”

Op 13 juli jl. is de motie ‘’Z.s.m. evalueren verbod uitstallingen Stadshart’’[1] aangenomen door de raad. De motie verzoekt het college zo snel mogelijk over te gaan tot een evaluatie van het verbod op het plaatsen van uitstallingen in het Stadshart, in samenspraak met ondernemers.

Uit contactmomenten die het college vervolgens met ondernemers heeft gehad, blijkt dat het college op 27 juli heeft aangegeven dat het e.e.a. nu mogelijk niet kan, en dat er naar verwachting pas in september een evaluatie van het verbod wordt opgestart. Dit ongeacht het feit dat ondernemers en de raad hebben aangegeven zo spoedig mogelijk een evaluatie te willen.

Wat de PVV betreft moet een evaluatie van het uitstallingenverbod nu al mogelijk zijn. De gemeente kan belanghebbenden digitaal benaderen met bijvoorbeeld een vragenlijst of een andere geschikte methode, met vragen zoals hoe zij het huidige verbod ervaren en of zij voorstander zijn van de huidige vorm van het verbod. Daarbij moet voldoende ruimte zijn tot eigen inbreng.

De zomer is voor ondernemers een zeer belangrijke periode. Het is zeker nu de lockdown voorbij is van groot belang dat er zo spoedig mogelijk weer kan worden gewerkt naar een reguliere omzet. Uit berichtgeving van het AD[2] komt tevens naar voren dat steeds meer ondernemers zich verzetten tegen het huidige oneerlijke en schadelijke uitstallingenverbod.

Ondergetekenden stellen daarom de volgende vragen aan het College;

1) Bent u het met de PVV fractie eens dat een evaluatie van het uitstallingenverbod in het Stadshart nu al opgestart kan worden, bijvoorbeeld digitaal, zodat belanghebbenden zo spoedig mogelijk hun mening kenbaar kunnen maken en er geen kostbare tijd verloren gaat? Zo nee, waarom niet?

2) Beseft u net als de PVV fractie, dat het huidige uitstallingenverbod niet alleen een aparte situatie heeft gecreëerd, maar dat het verbod ook een financiële strop veroorzaakt voor sommige ondernemers, in een al zeer lastige periode veroorzaakt door de Corona-crisis? Zo nee, waarom niet?

3) Bent u bereid om, indien de veiligheid niet in het geding is, waar mogelijk nu al maatwerk oplossingen te onderzoeken voor ondernemers die op eigen/gehuurde grond uitstallingen willen plaatsen? Zo nee, waarom niet?

J. Mooiman                                      P. Smitskam
PVV Zoetermeer                            PVV Zoetermeer

BRONNEN:

[1] https://zoetermeer.pvv.nl/moties-amendementen/227-motie-evalueren-uitstallingen-verbod-stadshart

[2] https://www.ad.nl/zoetermeer/kapper-karl-is-het-niet-eens-met-uitstallingsverbod-het-is-mijn-eigen-stuk-grond~abba26e6/