Begroting 5-12 november - Bijdrage PVV met 10 moties en amendement

De PVV Zoetermeer heeft bij de raadsvergaderingen van 5 en 12 november 2018 tien moties en een amendement ingediend. De PVV blijft zich inzetten voor een veilig, leefbaar en economisch sterk Zoetermeer. Ook wil de PVV Zoetermeer dat het college de grip op de zorgkosten terugkrijgt.

PVV raadslid Jeremy Mooiman heeft zich in de eerste termijn van het begrotingsdebat sterk laten horen. Volgens Mooiman is het onacceptabel dat er 268,000 euro bezuinigd gaat worden op team handhaving terwijl er grote zorgen zijn om de veiligheid in Zoetermeer. De verkiezingsbelofte van de coalitiepartijen dat er sterk ingezet zou worden op het uitbreiden van team handhaving blijkt nu al niets meer waard. Ook heeft de PVV zich bekommerd om de woningnood in Zoetermeer. Deze is erg groot en starters, jongeren en ouderen staan vele jaren op wachtlijsten om in aanmerking te komen voor een woning. Ondanks deze problematiek blijft het college doorgaan met het geven van voorrang aan vergunninghouders (asielzoekers) waardoor de Zoetermeerse burger nog langer moet wachten! Naar ons idee is het hoog tijd om deze oneerlijke regeling te schrappen. Onze woningen dienen juist voor onze mensen te zijn die hier netjes wachten op een woning en bijdragen aan de maatschappij. Het is niet te verteren dat het college onze eigen burgers achterstelt ten behoeve van vergunninghouders.

Het vorige college is slecht omgegaan met de zorg waardoor er ernstige financiele tekorten zijn ontstaan. Mede hierdoor kan Zoetermeer dan ook geen financieel sluitende begroting afleveren en staat de balans structureel in het rood. Het college verwacht dat dit de komende jaren zo blijft en draagt zelf geen oplossing aan om dit te verhelpen, maar leunt op het rijk en provincie. Ondanks dit alles trekt het college ondertussen wél 500,000 euro extra uit ten behoeve van vergunninghouders in een extra poging om hen toch te integreren. Ook doet het college volop mee met de energietransitie en trekt zij 450,000 euro uit voor gasloze schoolgebouwen, terwijl de energie rekening hier op het moment alleen maar van zal stijgen. En zo zijn er nog veel andere twijfelachtige politieke keuzes van dit college te benoemen. Het college zet bijvoorbeeld door op het sterk verlagen van de parkeernorm en hanteert een parkeernorm van 0,5 parkeerplek per persoon bij de nieuwe grote ontwikkelingen die Zoetermeer te wachten staat. Wij zeggen pak die parkeerproblematiek aan die nu al heerst en stel de parkeernorm voor nieuwe projecten op een gezonde 1-1,3 zodat toekomstige problematiek kan worden voorkomen. Wat de PVV betreft doet het college met de begroting van 2019 geen recht aan de verkiezingsbeloften die zijn gemaakt. Toch hoeft het college niet bang te zijn dat we de verkiezingsbeloften vergeten, wij zullen hen streng blijven heugen aan de beloftes en daarnaast onze eigen ideeën opperen.

De PVV heeft deze vergadering dan ook weer een groot tal eigen initiatieven heeft ingediend. Deze bestaan uit 10 moties en 1 amendement: