Raadsvergadering 18 februari 2019

De gemeenteraad van Zoetermeer, in vergadering bijeen op 18 februari 2019. Bespreekpunten waren het Masterplan 2019 De Entree, Bestemmingsplan Stadscentrum Dorpsstraat, en het raadsvoorstel aangaande het Zoetermeers Werkbedrijf.

De PVV heeft gepleit voor leefbaarheid bij de groei van de stad, het realiseren van voldoende parkeermogelijkheden, en eerlijke behandeling van Nederlanders op het gebied van huisvesting. Dit college stelt de parkeernormering alsmaar lager in, terwijl Zoetermeer al genoeg parkeerproblematiek kent. Een aantal grote nieuwe ontwikkelingen krijgt van VVD, LHN, GroenLinks, D66 en het CDA een parkeernorm van nog maar een 0,5 parkeerplaats per woning. Wat de PVV betreft is dit onacceptabel. Naast voldoende parkeerplek strijd de PVV Zoetermeer ook voor de afschaffing van de voorrang die statushouders krijgen bij het toewijzen van woningen. Nederlanders wachten ontzettend lang op een woning terwijl statushouders voorrang krijgen boven ieder ander. Wat ons betreft een schoffering van de Nederlandse belastingbetaler. Geef onze woningen aan onze mensen! Genoeg is genoeg!

Als allereerst was het Masterplan en Gebiedsontwikkelingsplan 2019 De Entree aan bod. Verschillende onderwerpen zoals mobiliteit, ruimte, en uitstraling spelen er een rol, maar in de kern gaat om het om het verbinden van twee semi-verbonden vervoersknopen van Zoetermeer om zo een hub te creëren voor wonen, detailhandel en een entree naar de stad. PVV Raadslid Jeremy Mooiman: ''Het is goed dat Zoetermeer groeit, maar doe dit in samenspraak met omwonenden en let op de leefbaarheid''.

Mooiman vervolgt: ''Het college erkent in de plannen dat de huidige verbinding tussen Zoetermeer Station en Centrum west niet optimaal is. Het is goed dat de gemeente hier een kritische blik op werpt, ook de PVV ziet de noodzaak om deze twee zones met elkaar te verbinden om zo een degelijke vervoerskern voor de stad te creëren. Gezien de zeer gespreide ligging steekt het college het Masterplan zo breed mogelijk in, we kunnen zonder twijfel stellen dat het een gigantische opgave betreft. Woningen, vervoer, en volgens het college een stap om een volwassen stad te worden.''

''Wat betreft woningbouw is het goed om te lezen dat het plan zich voornamelijk richt op de doelgroepen waar op het moment te weinig woningen voor zijn, namelijk starters, jongeren en ouderen. Men stelt als expliciet doel het behouden van de Zoetermeerse jeugd. Wat ons dan weer tegenvalt, net als bij de Versnellingsagenda, is dat de gemeente ondertussen wél weer ruimte maakt voor de constante stroom aan statushouders en deze voorrang blijft geven op woningen. Statushouders worden ook in de plannen genoemd, waardoor delen van de primaire doelgroep buiten de boot zullen vallen. We zouden liever hebben dat het college de woningen eerst aan Nederlandse burgers en specifiek de Zoetermeerder beschikbaar stelt.''

''Op het thema mobiliteit spreekt het college over alternatieve vormen van vervoer. We zijn het eens met de strekking dat spoorlijnen en fietspaden intensiever gebruikt worden en dat er op meerdere manieren van vervoer ingezet dient te worden, maar we moeten de auto zeker niet vergeten. Dit college zet er continu op in om de parkeernorm te verlagen. Een aantal zeer grote nieuwe ontwikkelingen dragen zelfs een parkeernorm van 0,5 parkeerplek per woning, ronduit absurd! Het college probeert de auto de stad uit te bannen maar vergeet ondertussen de doelgroepen waar zij voor wil bouwen. Jonge gezinnen zullen de auto nodig hebben en dat brengt een behoefte aan parkeerplek met zich mee. Zoetermeer ervaart nu al grote parkeerproblematiek en door dit college wordt dit straks alleen maar erger.

Het tweede onderwerp op de agenda was de upgrade van het Stadscentrum en de Dorpstraat;

PVV Raadslid Jeremy Mooiman:

''Het document stelt als primair doel om te trachten de negatieve spiraal waarin het Stadshart van Zoetermeer als gevolg van onder andere de economische crisis terecht is gekomen, te doorbreken. De stad kampt momenteel met dalende bezoekersaantallen, leegstand in zowel winkels als kantoren, en een sobere verblijfskwaliteit. De grote ambities van belangrijke concurrenten als Den Haag en Leidschenhage, wijzen tevens op een afnemend concurrentievermogen. Dit is in de praktijk ook goed merkbaar. U mag weten dat ik er persoonlijk fan van ben om veel verschillende steden te bezoeken om te kijken wat er te beleven is, en wat helaas opvalt is dat Zoetermeer onder gemiddeld presteert. Een upgrade van de stad, is écht nodig. Deze ervaring wordt ondersteund door de verkenning situatie Stadshart. Wanneer men de Zoetermeerse stad vergelijkt met centra van vergelijkbare kernen 100.000 tot 175.000 inwoners dan ziet men een stevig nadelig verschil voor Zoetermeer. We willen echter wel dat het college inzet op het winnen van hoogwaardige detailhandel.

Het Stadshart kampt naast eerder genoemde al geruime tijd met een toenemende structurele leegstand in met name de kleinere kantoorpanden/ -units. We zien vanuit Provinciaal onderzoek dat de vraag naar kantoren nu vooral ligt in de door de provincie benoemde ‘’Internationale topregio’’ van Den Haag en Rotterdam, en ook daar slechts op specifieke kantoorlocaties. De algemene trend is dat kantoren zich in toenemende mate vestigen op locaties langs belangrijke infrastructuur waar meerdere multimodale knooppunten en vervoerwijzen bij elkaar komen. Ook speelt mee dat er de afgelopen jaren veel vernieuwing elders heeft plaatsgevonden en dat de kantoren in het Stadshart kwalitatief niet meer kunnen concurreren met kantoorlocaties elders op het gebied van comfort en uitstraling. We zijn dan ook positief gestemd om te zien dat het college deze problematiek op wil lossen door transformatie en functieverruiming van (leegstaande) kantoorpanden naar voornamelijk woningen.

Ondanks dat de PVV de upgrade van de stad een zeer warm hart toedraagt, pleiten we er wel voor om goed te luisteren naar de geluiden uit de samenleving. Deze transitie naar een sterkere stad maken we samen met alle inwoners door en we zien nu al dat er verschillende pijnpunten zijn ontstaan in het gebied van samenspraak. Zoetermeer benoemt samenspraak in haast ieder document, maar in de realiteit blijkt dat veel inwoners hier niets van terug vinden. De gemeente communiceert onduidelijk, of levert puur tegenspraak in plaats van het gewenste overleg. Zie bijvoorbeeld het verzet van de inwoners van de Franse Wijk. We roepen het college op om nou écht eens met deze bezorgde inwoners in gesprek te treden en zich daarbij open op te stellen voor de zorgen die mensen hebben.

Waar we het college ook nogmaals op willen attenderen is de aanhoudende parkeer problematiek in Zoetermeer. Steeds vaker trekken inwoners aan de bel om op te merken dat er in de praktijk nu al te weinig parkeermogelijkheden zijn, laat staan als er straks nieuwe ontwikkelingen komen die een lagere parkeernorm volgen. Vanuit provinciale fracties van Zoetermeerse college partijen krijgen we te horen dat het Zoetermeerse college er vooral op inzet om mensen de auto uit te krijgen ten behoeven van het hele klimaat denken. We moeten er als politiek naar streven om de stad zo leefbaar mogelijk te houden, en voldoende parkeermogelijkheid is daar een onmisbaar element in. We zullen hier dan ook weer een amendement en motie indienen.''

Ingediende PVV moties en amendementen: